Bisnesäly(kkyys)?

Kun meiltä kysytään millaista on yrittää ja millainen yrittäjän pitää olla, päädytään silloin tällöin keskustelemaan IMG_0004myös bisnesälystä.Millaista se on ja pitääkö sitä olla, jotta uskaltaisi yrittäjäksi lähteä tai onko mahdollista kehittyä yrittäjänä jos bisnesälyä ei ole? Onko älykkyys ja bisnesälykkyys sama asia? Voiko olla bisnesälykäs vaikkei olisikaan älykäs vaikk

Tunnetun markkinoinnin sekä johtamisen osaajan Timo Ropen tuorein kirja käsittelee bisnesälyä näiden kysymysten ympärillä. Kirjassa pohdiskellaan vaikuttaako bisnesäly siihen, miksi joku pärjää bisneksessä paremmin kuin toinen. Tarvitaanko siihen bisnesälyä ja mistä bisnesäly rakentuu. Miten tiedät, onko sinulla sitä jo olemassa ja voiko sitä oppia jotenkin? Jos omaat jo bisnesälyä, miten ja missä sitä voi ja kannattaa hyödyntää?apa mensan testin mukaan? Onko mensan testillä itse asiassa merkitystä bisnesälykkyydessä? Miten bisnesälyä voi kehittää ja käyttää hyödykseen?

Normaali älykkyyskäsitteistö jaetaan yleensä kahdeksaan alueeseen: holistinen kyky,  matemaattinen kyky, kielellinen kyky, looginen kyky, musikaalinen kyky, visualis-avaruudellinen kyky, motorinen kyky sekä sosiaalinen kyky.  Näistä bisnesälyn ytimiksi kirjan mukaan jäävät holistinen kyky sekä looginen kyky.

Kuten Redesanin aiemmassa blogissa ”Millainen on yrittäjä?” kuvaillaankin, ei yrittäjyys ole vain yksi paperille piirretty pallo vaan hyvin monitahoinen juttu. Se on jatkuvaa oppimista, tekoja, toimia sekä kokemuksia joka hetki. Virheitä ja onnistumisia.

Bisnesälykkyys x Opitut bisnestaidot x Toiminta = Tulos.

Kirjassa käydään selkeästi ja onnistuneesti läpi bisnesälyn rakennuspalikoita, komponentteja joiden avulla yrittäjä saa yrityksensä toimimaan. Toimimaan silloinkin, kun on vaikeaa tai kuten yritysmaailmassa on ominaista, joutuu ratkaisuja toisinaan tekemään jopa intuitiolla, vaikkei olisi tiedossa miten ja mihin mikäkin päätös tarkalleen ottaen vaikuttaa. Bisnesälyn perustana ovat siis aiemmin mainitut kyvykkyydet sekä tukirakenteina bisnesosaaminen, tulevaisuussuuntaisuus, päätöskyky, vaikuttamisvalta sekä uskottavuusperusta.

Bisneskykyä voidaan ja pitääkin treenata jatkuvasti, kuten mitä tahansa elintä tai harrastusta . Vain siten voi saada homman toimimaan ja bisneksen menestymään. Paras harjoitus on alkaa vain yrittämään. Kirjoista lukemalla tätä kykyä ei ole mahdollista oppia, oppi yritysmaailmassa onnistuu vain tekemällä.

”Mikäli bisneskykyjä ei treenata eikä bisnestehtäviin ajaudu alkamalla yrittäjäksi tai päätymällä yritysjohtajaksi, ei bisnesälyn kapasiteettia todennäköisesti tule hyödynnetyksi.” Timo Rope, Bisnesäly.

Nerokkaatkin ideat jäävät torsoiksi, eivätkä koskaan pääse myyntiin asti kun ei uskalleta lähteä kokeilemaan. Vain kokeilemalla – siis yrittämällä pitkäjänteisesti – voit tietää oliko sun juttu menestystarina vai ei. Kaikista menestyksiä ei tule vaikka voissa paistaisi. Ja joistakin jutuista tulee vasta pitkällisen hionnan jälkeen. Kuten kirjassakin moneen kertaan tähdennetään, tärkeää on lähteä viemään tuotetta tai palvelua markkinoille mahdollisimman ajoissa, jotta päästään parantamaan ominaisuuksia riittävän ajoissa. Tärkeää on myös se, miten markkinoille tulet: Hiljaisesti kenenkään tietämättä vai voimakkaalla pöhinällä ja tohinalla?

Siispä tarvitaan myös ajattelutasolla seuraavia ominaisuuksia: Riskiajattelu, markkina-ajattelu, talousajattelu, psykologinen ajattelu, investointiajattelu, luopumisajattelu sekä toiminnallistamisajattelu. Kirjassa näitä piirteitä käsitellään tarkemmin, jotta ymmärtäisit käyttää niitä ja niiden yhdistelmiä rohkeammin yrityksesi luotsaamisessa.

Yksinkertaisella kaavalla Timo Ropen mukaan voidaankin määritellä bisneksen peruskaava:

Bisnesälykkyys x Bisnesosaaminen x Päätöksentekokyky x Toteutuskyky = Bisnesmenestys 

Bisnesäly kirjaa lukiessa tärkeäksi teemaksi väistämättä nousee Redesanin Sannan käyttämä lausahdus: ”ilman myyntiä ei ole yritystä”, vaikkei kirja ei markkinointikirja sinällään olekaan.

”Bisnesajattelun peruskivenä onkin se, että liiketoiminta ei ole tuotantoa tai tuotteen tekemistä. Liiketoiminta on kaupan tekemistä. Jos tuotetta ei kaupaksi saa, ei tekemiseen kannata mitään investoidakaan.” Timo Rope, Bisnesäly.

Sisällöltään kirja oli mukavan sparraava sekä mukaansatempaava ja tulee olemaan keskeisessä asemassa myös Redesanin yritysvalmennuksissa sekä yrittäjän ammattitutkintoon tähtäävien opiskelijoiden kouluttamisessa.

Kiinnostuitko kirjasta? Voit hankkia kirjan Kauppakamarilta tai meilaamalla suoraan Timolle. Voit myös varata Redesanin Sannalta yrityssparrauksen jossa katsotaan yhdessä, miten sinun bisnesälysi laita on ja miten sinun tätä yrityksessäsi tai tulevassa yrityksessäsi kannattaa hyödyntää.

”Jos pikavoittoja haluaa ja vielä uskoo itsellään olevan paljon onnea, kannattaa kokeilla lottamista. Periaatteessa pikavoitot eivät kuulu liiketoimintaan, vaikka joitakin sellaisiakin on nähty. Lisäksi onneen luottaminen ei ole liiketoiminnan ammattimaisen toimintamallin taustalla”. Timo Rope, Bisnesäly.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Lisää luettavaa

Sparraajat apunasi!

Sparraajat apunasi! Vaikka Sanna lähti palkkatöihin, niin sparrausta saa edelleen! Upeat sparraajamme ovat apunasi, päänä ja olkapäänä. Muista myös uusi Rohkasu.fi palvelu sekä tuttu YritysMuuntamo.

Lue lisää

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu!

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu! Luuletko ettet pysty? Tiedän että pystyt! Anna Sannan auttaa! Rohkasu.fi palvelu on nyt auki. Kun kaipaat pientä tai isompaa rohkaisua

Lue lisää
Redesan logo

TIEDOTE

Redesanin toimintaa on supistettu
ja sivuston sisältöjä ja toimintoja on karsittu jonkin verran . 

Kannattaa kuitenkin vilkaista, mitä kaikkea hyödyllistä jätimme jäljelle!

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!