Monelle yrittäjyydestä saattaa tulla mieleen epäröiviä ajatuksia. Entä jos yritys ei menesty? Entä jos asiakkaat eivät kiinnostu tarjoamistani palveluista? Entä jos menetän kaiken omaisuuteni yrityksen ongelmien vuoksi?
Yrittänyttä ei laiteta!
Oma yrityksen pyörittäminen on kuitenkin vapauttavaa, palkitsevaa ja ennen kaikkea opettavaista. Yrittäjä ei ole pelkkä ammattinimike, vaan se on pikemminkin elämäntapa. Pärjätäkseen yrittäjyyden paikoitellen kovassakin maailmassa vaaditaan toki sitkeyttä, päämäärätietoisuutta, vastuullisuutta ja ahkeruutta. Mutta ennen pitkää, ahkeruus kyllä palkitaan ja työ alkaa kantaa hedelmää.
Yritysmuotoja
Yritysmuotoja on valittavana useita: Yrityksen voi perustaa yksin, kaverin tai useamman henkilön kanssa tai voi ryhtyä vaikka franchising-yrittäjäksi, jos ei halua keksiä kärrynpyörää uudelleen – sen kun alkaa tekemään. On osakeyhtiöitä, avoimia yhtiöitä, kommandiittiyhtiöitä sun muita kummallisia sanamörköjä.
Franchising avaa mahdollisuuden perustaa yrityksen valmiilla liiketoimintamallina suuren ja tunnetun ketjun jäsenenä, jolloin yrittäjäksi ryhtyminen voi tuntua helpommalta ja tuvallisemmalta. Franchising-yrittäjänä lupautuu toimimaan konseptin mukaisissa säännöksissä, joten itse itsensä työllistävänä avautuu vapaus tehdä päätöksiä sekä valintoja.
Liikeidea ja nimi
Ensimmäinen askel oman yrityksen perustamiselle on luoda hyvä liikeidea eli ajatus miksi yritys on olemassa. Liikeidealla on todella suuri merkitys yrityksen menestymisen kannalta ja firman toiminta tulisi olla mieleistä yrittäjälle, jotta yritykseensä haluaa panostaa ja kehittää sitä. Liikeidean lisäksi toinen vähintään yhtä tärkeä osa on yrityksen nimi. Nimenä voit käyttää paitsi omaa nimeäsi, myös vaikkapa suoraan yrityksen toimintaa kuvaavaa nimikettä. Vaihtoehtoja on niin paljon kuin mielikuvituksesi vain antaa periksi.
Liiketoimintasuunnitelma
Ennen yrityksen avaamista tulee olla valmiina jonkinlainen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma sisältää yrityksen lähtötilan ja markkinoiden arvioinnin, taloudelliset laskelmat, tavoitteet sekä tulevaisuuden uhkatekijöiden käsittelyn.
Rahoitus?
Alkuun pääsemiseksi on mahdollista hakea starttirahaa. Starttiraha turvaa yrittäjän toimeentulon enintään 18 kuukauden ajan, jonka aikana oletetaan tuottavan yritystoiminnan käynnistyvän. Starttiraha-asioissa kannattaa kääntyä paikallisen Uusyrityskeskuksen puoleen.
Muistathan myös tarvittavat vakuutukset ja luvat!
Markkinointi
Kun yrityksesi nimi ja toimintasuunnitelma ovat linjassaan, on hyvä alkaa pohtimaan markkinointikeinoja, joilla tuot tuotteillesi näkyvyyttä ja tuot palvelusi kuluttajien saataville. Esitteiden, mainosten ja muiden painotuotteiden hankkiminen vaatii usein paljonkin pääomaa, mutta on kuitenkin käytännössä erittäin tärkeä osa yritystoimintaa.
Kannattaa kuitenkin suunnitella markkinointibudjettia hieman ennen toteutusta. Sosiaalisen median avulla voi alkuun päästä käytännössä ilmaiseksi. Facebook, Twitter, Google+ sekä blogit lienevät ainakin niminä tuttuja?
Oletkos jo tutustunut Yrityswikiin, johon on koottu suuri määrä erialojen yrityksiä? Sähköpostitse saat myös tiedotettua suuria ihmisjoukkoja kerralla yrityksesi olemassaolosta, kunhan vain muistat ottaa vastaanottajat huomioon. Tässä kohtaa kannattaakin viimeistään lukaista netiketti.
Markkinointi ja verkostoituminen ovat molemmat keskeisimpiä asioita yrityksesi näkyvyyden siivittämiseksi, kumpaakaan ei kannata jättää huomiotta.
Maistuisikos yrityssparraus? Innostavaa yrittämistä!